Det nærmer seg julebordsesongen, og frem til da er det mye som skal ordnes og planlegges før julefesten kan danses i gang. Derfor har vi samlet fem tips om hva du bør tenke på når du skal planlegge julebord for bedriften din!
Å ha ansvar for bedriften sitt julebord kan være en stor oppgave. Det er mange faktorer som er avgjørende, og derfor er det lurt å være tidlig ute med planleggingen. Her får du flere gode tips som kan gjøre jobben litt enklere:
1. Avtal budsjettgrense for julebordet
Før du går i gang kan det være lurt å bli enig med sjefen om hvor stort budsjett du har til julebordet. Dette vil gi deg rammene for hva du kan leie og booke inn. Har du rom til å bruke penger på pynting, egne velkomstservitører og en toastmaster? Eller kan du be bekjente stille opp frivillig, og heller bruke litt ekstra for å få en fantastisk treretters?
Snakk med sjefen om hvilke muligheter og begrensninger budsjettet har, og bli enige om hva dere ønsker at pengene skal brukes på!
2. Få oversikt over antall kollegaer som skal delta
Før du kan gå i gang med alt annet, er det lurt å få en oversikt over hvor mange som skal være med på julebordet. Er dere en stor organisasjon kan det være at dere deler opp julebordet til at hver avdeling har sitt eget, eller at dere slår på stortromma og arrangerer et stort julebord for alle.
Uansett - antallet er det viktig å få et tall på, for dette vil sette standarden for hva slags lokale dere lander på senere, hvor mye mat som skal serveres, drikke og underholdning.
3. Book det perfekte lokalet så tidlig som mulig
Når du skal arrangere julebord for bedriften, er mulighetene mange. Du kan velge ulike løsninger – og du kan også velge om du/dere skal gjøre alt selv eller få hjelp. Jo større selskap, desto mer hjelp vil du trenge.
Det finnes mange
restauranter og selskapslokaler i Oslo
som leies ut til julebord, og som tilbyr hjelp til servering, opprydding, forberedelser og pynting. Velg et lokale som tilfredsstiller dine og bedriftens krav i henhold til kapasitet, teknisk utstyr, beliggenhet og lokalets atmosfære og innredning - da sikrer du deg til å bli julebordets konge eller dronning!
4. God mat og drikke - skuffer ikke
En av tingene du må ta stilling til er hva slags mat dere skal spise på julebordet. Ønsker dere å ha tradisjonell julemat som pinnekjøtt eller ribbe, eller frister en treretters med noe annet? Ved store grupper og arrangementer kan det i noen tilfeller være lurt å vurdere tapas eller buffet for å holde det enkelt.
For at ingen skal føle seg utelatt eller tilsidesatt er det også viktig å huske på allergier og andre tilretteleggelser når det gjelder mat. Så vær tidlig på ballen - la de inviterte gi beskjed om sine behov allerede ved påmelding!
5. Skap liv og røre med underholdning og taler
Når
lokalet er booket, invitasjoner sendt ut og maten er bestilt, gjenstår det bare å finne ut hva slags underholdning du skal ha på festen. Her kommer det an på budsjett med tanke på hva du ønsker å leie inn eller om enkelte i bedriften selv kan bidra.
For firmajulebord er det vanlig å leie inn en toastmaster (ofte en komiker) som kan styre dere gjennom middagen og bidra med morsomme innslag for å livne opp stemningen. Forhør deg med de du leier lokalet av om de kan sette deg i kontakt med noen eller har noen erfaringer med underholdning som kan bookes til julebord.
Vil du gjøre noe litt enklere som skaper liv og engasjement, er quiz en klassiker. Del kollegaene dine inn i små lag på 3-5 personer som konkurrerer om en liten premie. Du kan også bruke det populære programmet Kahoot for å lage en morsom quiz der alle deltar individuelt. Sjekk ut på forhånd om lokalet har skjerm eller lerret med projektor slik at dere kan delta!
Hos Høyres Hus kan du leie julebordslokaler med alt inkludert
Vi hjelper deg gjennom hele prosessen og med det som skal til for at du og dine kollegaer skal få et fantastisk julebord. Kontakt oss gjerne for en nærmere prat, der vi kan diskutere alt fra pynt, bordordninger og teknisk oppsett – til mat, drikke, musikk og dansemuligheter.
Send oss en henvendelse i skjemaet nedenfor, så vil vi sammen hjelpe deg med å arrangere det beste julebordet noensinne!